Pohánek pro odborníky

  • Celozrnný výrobek
  • Z pohanky a klíčeného ovsa bez lepku
  • Zrající jogurtová kultura
  • Přirozeně vznikající kyselina mléčná
  • Zdroj vlákniny
  • Mikroorganismy pro fermentaci: Bifidobacterium species, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus delbrueskii, Lactobacillus paracasei, Streptococus thermophilus
  • Se zvýšeným obsahem Rutinu
  • 92 % obilná složka – (pitná voda, pohanka 7,1 %, vločky z naklíčeného ova bez lepku 4,1 %, (max 20mg/kg), rostlinná vláknina, kukuřičný škrob 3,5%, jogurtová kultura)
  • 8 % ovocná složka (cukr, voda, meruňky 15 % meruňkové pyré, 5,2 % kukuřičný škrob, koncentrát z karotky)
  • 100 g / 274 kJ, 0,3 g T, nasycené T 0,1g, 12 g S, z toho cukry 4,9g, 3,5 g vláknina, 1,4 g B, 0,02 g sůl, rutin 92 mg
  • Bez laktózy, bez lepku, vegan

POHANKA A FLAVONOIDY

Pohanka (Fagopyrum) je zdrojem mnoha bioaktivních sloučenin, jako jsou rutin, kvercetin, emodin, fagopyrin a další (poly)fenolické. Pohanka a tatarská pohanka se používají v různých částech světa k výrobě potravinářských výrobků. Je kladen větší důraz na její zdravotní a nutriční hodnotu; vyvážené složení aminokyselin, vlákniny, obsahu minerálních prvků a vitamínů, jakož i bohatého obsahu různých antioxidantů, zejména flavonoidů rutinu a kvercetinu.

Pokrmy a výrobky z pohanky, včetně různých těstovinových výrobků, výrobků na bázi obilí, klíčků a mladých rostlin, mají velký potenciál pro oblibu u spotřebitelů.

Flavonoidy a jejich glykosidy jsou rostlinné sekundární metabolity. Mají významné antioxidační vlastnosti (prevence oxidačního stresu), z nemocí jsou popisovány vazby na prevenci diabetu mellitu, Parkinsonovy nemoci.

Rutin je glykosid flavonoidů, kterému některé výzkumy přiřazují vlastnosti antimikrobiální, protizánětlivé apod.

Funkce rutinu v rostlinách je jejich ochrana před UV zářením.

Vlivem vlhka dochází v zrnu pohanky k enzymatickému rozpadu rutinu na kvercetin (např. mletí a míchání pohankové mouky s vodou).

POSOUZENÍ NUTRIČNÍHO OBSAHU POHANKY

Pohanka je pseudoobilovina. Jejími významnými flavonoidy jsou: rutin, orientin, kvercetin, vitexin, isovitexin, isoorientin.  Obsahuje vitamíny B1, B2, B3, B5, B6, C a E, inositol, bílkoviny a imunosugary. Celkově je však bioaktivních složek v pohance mnohem více. Rutin pohanka obsahuje téměř ve všech svých částech – listy, stonek, semeno, slupky, naklíčená semena.

Bílkoviny pohanky mají vysokou biologickou hodnotu s vyváženým obsahem aminokyselin. Pohanka obsahuje také lipidy, vlákninu, vitamíny, minerální látky a stopové prvky.

Oblíbené jsou také klíčky pohanky, především kvůli biologickým účinkům. Obsahují vyšší množství flavonoidů včetně rutinu, kvercetinu, orientinu, isoorientinu, vitexinu a isovitexinu ve srovnání se suchým zrnem pohanky.

Pohanka je jediným významným zdrojem rutinu ve skupině obilovin a pseudoobilovin. Neobsahuje lepek.

FERMENTACE POHANKY

Fermentace se používá ke zvýšení trvanlivosti a ke zvýšení nutričních a organoleptických vlastností potravin. Při fermentaci dochází k biochemickým změnám, zvyšuje se obsah výživných složek potravinářských výrobků, snižuje se obsah antinutričních složek potravinářských výrobků. Zvyšuje se také bioaktivita a stravitelnost potravinářských výrobků. Výroba fermentovaných produktů z obilovin a luštěnin mají velký potenciál pro spotřebitele. Bakterie mléčného kvašení jsou nejčastějšími probiotickými mikroorganismy.

Doporučení:

Pohánek je jedinečnou alternativou rostlinného zakysaného výrobku.

Na trhu převažují rostlinné zakysané produkty z kokosu a sóji. U kokosových produktů není zcela ideální obsah nasycených mastných kyselin, je u většiny produktů vysoký. Na sóju existují alergie, podobně jako na laktózu, a proto u mnohých spotřebitelů vítězí ovesné zakysané produkty (pokud je ovesný fermentovaný produkt bez lepku, jsou navíc vhodné pro celiaky). Pohánek obohatí nabídku těchto produktů, a svým složením navíc nebude mít v jedné nutriční složce konkurenci, a to v obsahu Rutinu. Navíc je hodnota Rutinu v Pohánku vysoká. Porce tohoto výrobku může konkurovat mnohým prodávaným doplňkům stravy, které obsahují Rutin. Využitelnost Rutinu z Pohánku by měla být vyšší, přirozenější, a navíc nás potravina nasytí.

Pohánek stačí otevřít a konzumovat…je lahodný sám o sobě.

Rutin velmi kamarádí s vitamínem C, proto je možné nasbírat na zahrádce různé plody ovoce (nebo zakoupit v obchodě), jednoduše v misce smíchat Pohánek s ovocem nebo pokud máte sušený rakytník, přidejte tento bohatý zdroj vitamínu C, můžete experimentovat.

Především pro seniory, u kterých se fyziologicky objevují degenerativní změny cév, může být dostatečným příjmem Rutinu podpořena pružnost a pevnost cévních stěn. Nabízí se zde možnost příjmu tohoto významného bioflavonoidu přirozenou formou, v Pohánku.

Pokud neradi připravujete pokrmy z běžné pohanky (pohanka kroupa) nebo vám takové pokrmy nechutnají, bude pro Vás Pohánek jako zázrak. Bez vaření a přemýšlení lehce doplníte tělu Rutin a také podpoříte imunitu, protože obsah probiotických kultur (a kyseliny mléčné) a rozpustné vlákniny prospěje Vaší střevní mikrobiotě, která podmiňuje imunologickou rovnováhu v těle, umožňuje efektivní imunitní reakce a brání kolonizaci patogenními mikroorganismy.

Pohánek je vhodný ke snídani, před fyzickou aktivitou, k dopolední nebo odpolední svačině. Má příznivý obsah a složení sacharidů, dodá tak tělu potřebnou energii, která se bude uvolňovat pomalu a zajistí, že nebudeme mít rychlý nástup hladu. Obsahuje rozpustnou vlákninu a velmi málo tuků, což přispěje k dobrému trávení po konzumaci Pohánku.

Pohánek je vhodný pro osoby, které dodržují bezlepkovou nebo bezlaktózovou stravu. Pohanka je přirozeně bezlepková pseudoobilovina a bezlepkový oves zajistí bezpečnost produktu pro celiaky, takže opět skvělé obohacení jídelníčku.

V případě, že si hlídáme tělesnou hmotnost nebo dodržujeme diabetickou stravu, je Pohánek vhodnou potravinou do jídelníčku. Můžeme se řídit základními pravidly, které nám udává etiketa výrobku. V 1 porci (160 g) Pohánku zkonzumuji asi 400 kJ a 2 výměnné jednotky (asi 20 g sacharidů). Pokud mám doporučeno na den 200 g sacharidů, což je 20 výměnných jednotek, zůstává mi 18 výměnných jednotek na další denní jídla. Obsah energie a tuků je v Pohánku velmi příznivý, mohu si díky tomu dopřát větší porci bílkovinné potraviny, která nemusí zákonitě obsahovat velmi nízký obsah tuků.

 Pro nízký obsah sodíku (nejen) je vhodný pro děti. Ale nejen pro ně. Omezovat sůl v jídelníčku musíme všichni, jelikož její denní příjem stále převyšuje doporučované denní množství, což je zhruba 5-6 g kuchyňské soli na den pro dospělou osobu, u dětí je to mnohem méně, a to podle věku dítěte. Často se dětem na svačinky zařazuje pečivo + různé pomazánky nebo sýry, máslo apod. Pečivo dle výzkumů obsahuje hojně soli a jeho nadměrné podávání především dětem v batolecím věku nebo v mladším školním věku není vhodné. Pohánek na dopolední svačinku dětem dodá potřebnou energii v podobě vhodných sacharidů, dále díky fermentaci výrobku dodá potřebné probiotické kultury, které blahodárně působí na zažívání, posilují střevní mikrobiotu, nezatíží organismus nadměrným příjmem soli, a navíc zajistí přísun bioaktivní složky výživy, rutinu.

 

 

Plnění Ovsánka 1
Pohanka
Pohanka květ
Pohánek meruňka
Plnění Ovsánka 2
Ovsánek na paletě